פוקר ועסקים בעידן הדיגיטל
אין חדש תחת השמש? אז זהו, שהמון השתנה בשנים האחרונות. המהפכה הדיגיטלית נמצאת בעיצומה, והשפעתה ניכרת בכל מקום: בעולם העסקים, בתרבות הפנאי שלנו, בהתנהלות הבין-אישית וגם במשחקי הפוקר. אז מה השתנה, ואיך זה משפיע על אנשי העסקים ועל שחקני הפוקר?
"מי היה מאמין שדווקא הוא יעשה את המכה!"
המשפט (הלא-כל-כך-מפרגן הזה), הנשמע בשנים האחרונות באין-ספור פגישות מחזור, מתכוון כמובן לאותם 'גיקים' – אלו שהתעמקו במחשבים ובתוכנות ופחות בדברים ה'רגילים' לבני גילם.
ואכן, בעשורים האחרונים אנו עדים לשינוי במפת התעשייה והעסקים: האנשים המובילים את הפעילויות העסקיות ומנהלים את החברות הגדולות הם לא בהכרח אלו שהצליחו לאורך השנים לנהל מו"מ, ליצור קשרים חברתיים, ובקיצור 'להסתדר' – אלא דווקא אלו בעלי היכולות השכליות 'האקדמיות': מומחי המחשוב, הסייבר, הכספים והמתמטיקה.
לתופעה המעניינת הזו אחראית המהפכה הדיגיטלית בעשורים האחרונים: עם הפיכת האינטרנט לכלי התקשורת המרכזי בין בני האדם חלו שינויים מהותיים באופי התנהלות העסקית והאישית, ורבים עברו להתנהל יותר בצורה ממוחשבת ופחות פנים אל פנים. כתוצאה מכך, לדוגמה, יכול כל אדם, גם אם אין לו יכולת ורבלית גבוהה, להקים חנות מקוונת ולהצליח להגיע לקהל לקוחות בכל העולם – דבר שאולי היה מתקשה לעשות בתקופות קודמות.
בואו נעמיד דברים על דיוקם: ליכולות הבין-אישיות אין תחליף. המשפט "עסקים עושים עם בני אדם" עדיין נכון, ולא בכדי. מה שגורם לאדם שמולכם, בין אם הוא לקוח ובין אם הוא קולגה או ספק, לבחור בכם ולשתף אתכם פעולה, הוא ה'כימיה' ביניכם.
עם זאת, ואת זה חשוב להפנים, העידן הדיגיטלי והתרחבות התקשורת ה'מחשבית' מחייבת כל איש עסקים, כל מנהל וכל בעל תפקיד לפתח, לצד כישוריו הטבעיים, גם את המיומנויות הלוגיות-אקדמיות. לדוגמה, יכולת ניהול מו"מ היא תכונה חשובה – אך בעידן הווירטואלי, שבו לעתים אתם לא נפגשים כלל עם הלקוח, חשוב לפתח תכונות נוספות שיעזרו בתהליך המכירה, יכולת חישובית, התמדה ועוד.
ואם נתבונן בשולחן הפוקר, נראה שהדבר נכון גם שם. כמו הזירה העסקית, גם הפוקר הוא משחק חברתי – וככזה הוא מקנה יתרון לבעלי יכולת 'קריאת' השחקנים האחרים, לאלו שיודעים לבלף ולאלו היודעים לתמרן את יריביהם.
אך המהפכה הדיגיטלית חלחלה כאמור גם לתחום זה, וכיום יש משחקי פוקר וטורנירים רבים המשוחקים און-ליין, באמצעות המחשב. המשמעות היא שכבר אין ערך ליכולות חברתיות כמו קריאת תווי פנים, זיהוי מחוות גופניות, מניפולציות שכנוע וכיו"ב – ושחקן המעוניין להצליח מול שחקנים וירטואליים חייב לפתח סל חדש של מיומנות. זו הסיבה שרבים משחקני האון-ליין הטובים בעולם הם אלו המסוגלים להפגין סבלנות, לחשב את סיכויי הצלחתם, לנתח את מהלכי המשחק וכיו"ב.
והמסקנה? המעבר מעולם 'קלאסי' לעולם דיגיטלי מחייב כל אחד מאתנו – בין אם הוא שחקן פוקר ובין אם הוא איש עסקים או מנהל פרויקטים – לעשות סוויץ', לחשב מסלול מחדש ולהתאים לעצמו כלים עסקיים והתנהגותיים חדשים. נכון, זה לא פשוט ודורש מאמץ והשקעה, אך בעולם העסקים, כמו בפוקר, זו הדרך היחידה להמציא את עצמכם מחדש ולהיות צעד אחד לפני כולם.